Ons verhaal

Ze kan er haar gevoel in kwijt en dansen maakt haar gelukkig. Jasmijn Wolfers wist als klein meisje al dat dans haar leven is. Ballerina wilde ze worden. Ze offerde er een groot deel van haar jeugd voor op. Werkte keihard om haar doel te bereiken. Dat dit er anders uit zou zien, wist ze toen nog niet.

Jasmijn had alles om van dansen haar beroep te maken: talent, doorzettingsvermogen en ambitie. Amper 10 jaar oud werd ze aangenomen op de dansacademie in Arnhem. "Ik was een strebertje", herinnert Jasmijn zich. "Wilde natuurlijk wel hoge punten en mijn been net wat hoger dan mijn buurvrouw."

Ze combineerde haar dansopleiding met het VWO. In die tijd kreeg ze ook belangstelling voor kleinkunst. Ze voelde aan haar lijf dat ballerina worden niet haalbaar was. Na de vooropleiding wilde ze dus wat anders. Ze koos de docentenopleiding. "Er was meer input, met de focus ook op anderen. Je leerde organiseren, een voorstelling maken."
 

Flamenco voelde als thuiskomen

Jasmijn deed auditie in Amsterdam maar de opleiding bleek niet bij haar te passen. Ze stopte in het tweede jaar en ging terug naar Arnhem. Hier koos ze voor de specialisatie flamenco en jazz. Met een moeder als dansdocent werelddans voelde dit als thuiskomen. Haar enthousiasme werd alleen maar groter.

Om wat bij te verdienen werkte Jasmijn op donderdagavond en zaterdag in een cadeauwinkel. Ze bedacht dat ze beter les kon geven en ging aan de slag bij een Arnhemse ballet- en sportschool. Ook ontwikkelde ze een bewegings-programma voor het lokale squashcentrum. Tot ze een half jaar later plotseling haar stem kwijtraakte.

"Ik kreeg logopedie en bleek astmatische bronchitis te hebben", vertelt ze. "Het advies dat ik kreeg: geen les meer geven." Dus zette ze dit op een lager pitje en ging gedwongen op zoek om te ontdekken wat ze nog meer kon. Jasmijn vond een baan als directiesecretaresse.
 

Ik kreeg een schriftje en een kasboek

Toen het bedrijf groeide kwam ze bij personeelszaken terecht. "Organiseren, ondernemen en met mensen omgaan bleek mij goed te liggen." De ervaring die ze opdeed zou haar later goed van pas komen. Dat moment kwam toen Tilly Gerritsen-van Oss haar in 2001 polste of ze haar dansschool in Nijmegen wilde overnemen.

"Ik werkte inmiddels bij het Cito en gaf al les bij Tilly. Ik was haar eerste keus. Tilly was toen al in de zestig en aan het afbouwen. Ik kreeg een schriftje met namen en adressen en een handgeschreven kasboek. Ik digitaliseerde dat en zette zelf een administratief systeem op dat ik tot de zomer van 2018 heb gebruikt."

Drie jaar lang combineerde Jasmijn haar werk bij het Cito met de dansstudio. "Dat was eigenlijk heel prettig. Ik kon de huur betalen, was verzekerd en kreeg vakantiegeld." Toen ze op gegeven moment 25 uur in de week lesgaf, besloot ze haar baan op te zeggen omdat het niet meer ging en vol voor haar eigen dansschool te gaan.
 

Plezier in dansen het allerbelangrijkst

Jasmijn kent het keurslijf waarin toekomstige professionele dansers les krijgen. "Als je al die dansprogramma’s op televisie ziet, lijkt het of het allemaal maar komt aanwaaien. Dat is dus niet zo, je moet er keihard voor werken. Ook bij mij was het al heel snel serieus met audities en testen. De druk is ontzettend hoog."

Het plezier in dansen staat dan ook voorop bij Flex. "Niet iedereen hoeft van dans zijn of haar beroep te maken. Ik vind het een uitdaging dit plezier te combineren met het coachen van talent. Een springplank te zijn voor mensen die wel serieus verder willen met dansen. Zowel de leerling als de ouders hierin begeleiden en adviseren."

Telde de dansstudio in 2001 ongeveer 100 leerlingen, inmiddels is dit aantal verviervoudigd met een team van meer dan tien docenten. Een nieuwe stip aan de horizon? Jasmijn droomt hardop: "Een eigen gebouw met een aparte gezellige ruimte voor ouders. Ik vind het belangrijk dat het hele gezin bij ons terecht kan."
 

De visie

  • Bewegen: Leven is bewegen. Non-stop. Zelfs als je stilzit, gaan je gedachten nog door. De kunst is deze beweging te cultiveren, verder uit te bouwen, afhankelijk van je doel. Of het nu gaat om sterker worden of een dubbele pirouette draaien. Bij heel jonge kinderen gaat dit spelenderwijs.
  • Ontroeren: Emotie kan al in kleine dingen zitten. Een vader die het met moeite drooghoudt bij de proefles van zijn dochter. Een voorstelling die je raakt. Iemand die tijdens een meditatie moet huilen door de muziek. Bij Flex staat niet de prestatie voorop, maar vinden we het belangrijk dat het uit je gevoel komt.
  • Flexibel: Flexibiliteit kan fysiek zijn. Denk aan een klein meisje dat een spagaat wil oefenen. Flexibiliteit is ook verbinding. In het lesrooster, individuele wensen, de variatie aan dansstijlen. Met oog, zorg en aandacht voor elke afzonderlijke leerling. De creativiteit is enorm, de mogelijkheden zijn talrijk.

Kom in beweging

Geïnteresseerd in één van de vele lessen bij Flex Dansstudio?
Schrijf je hier in

Eerst een proefles? Dat kan via ons proefles aanvraagformulier.
Flex Dansstudio
Flex Dansstudio
Flex Dansstudio
Flex Dansstudio